SMTTE-model – Skema og info om SMTTE-modellen

SMTTE-model – udtales smitte-model – er en model, man bl.a. bruger i arbejdet som pædagog. Er du pædagog eller pædagogstuderende, har du sikkert hørt om dette pædagogiske værktøj. Læs mere eller download SMTTE-model-skema her.

Annoncer fra Google

Er du pædagog eller pædagogstuderende, har du sikkert hørt om SMTTE-modellen. Modellen bruges bl.a. til kvalitetssikring af det pædagogiske arbejde. SMTTE-modellen er et pædagogisk værktøj og en refleksionsmodel, der hjælper pædagogen i forhold til kvalitetssikring af det pædagogiske arbejde.

Jeg har erfaret, at det er nemmest at forklare, hvad SMTTE-model indebærer, ved at give eksempler på, hvordan den kan bruges. Den kan bruges i mange forskellige forbindelser – i både større og mindre sammenhænge. Nogle anvender den til læreplaner, mens andre anvender den på individuelle personer.

SMTTE-modelens 5 elementer

De 5 elementer er sammenhæng, mål, tiltag, tegn og evaluering. Modellen er dynamisk, hvilket vil sig, at du kan justere og påvirke de enkelte elementer – bl.a. løbende – og det enkelte element kan derfor også påvirke andre elementer. Læs mere om elementerne herunder:

Sammenhæng

Hvad er vilkårene eller sammenhængen? Hvad er situationen eller status lige nu og her?

Eksempel: 6-årige Boris går i børnehave. Drengene i hans klasse er relativt gode til fodbold, men Boris har svært ved det, og har derfor ofte ikke lyst til at spille bold med de andre. Med andre ord – status er, at Boris ikke er så god til fodbold som sine jævnaldrende.

Mål

Hvad er målet/målene? Hvad vil vi gerne opnå?

Eksempel: Det konkrete mål kunne opstilles til at være, at Boris skal blive bedre til fodbold eller viser større indlevelse og interesse for spillet. At han har haft det sjovt, kan også være et mål i sig selv.

Tiltag

Hvilke tiltag skal der til, for at målet kan opnås. Hvilke handlinger/aktiviteter skal iværksættes?

Eksempel: Hvis pædagogen ikke kender til fodbold, kunne et indledende tiltag være, at pædagogen prøver at sætte sig ind i fodboldregler. Derefter kunne man arrangere en aktivitet (en lille fodboldskamp), hvor man samler. eks. 6 drenge inkl. Boris (3 på hvert hold), og hvor man selv agerer dommer. Som dommer fortæller man løbende mens kampen udspilles om regler og hvorfor det og det er i orden/ikke i orden. Man kunne også indbyrdes aftale, at drengene på Boris’ hold skal forsøge at give Boris flere chancer, så han kan komme bedre med ind i spillet for at lære det.

Tegn

Hvilke tegn er der på, at målet/målene er opnået eller er ved at blive opnået?

Eksempel: Et tegn kunne være, at Boris oplever fodbold som værende sjovere end tidligere. Tegnene kan observeres, eller man kan efterfølgende spørge Boris, om han synes, det har været sjovt at spille fodbold. Entusiasme, smil samt større indlevelse kunne betegnes som værende tegn på, at målet er nået. Man kunne også notere, om Boris scorer flere mål end han plejer, osv.

Evaluering

Evaluering af målet. Har vi opnået målet? Hvorfor/hvorfor ikke?

Eksempel: Boris fortæller selv, at han har moret sig. Men han fortæller også, at det har været lidt hårdt – dog stadig sjovt. Kan man gøre noget anderledes for, at det ikke bliver lige så hårdt næste gang? Eller har det været “godt nok”? Kunne man hæve antallet af spillere på hvert hold, eller skulle man prøve at få de andre drenge til at spille bolden til Boris endnu oftere? Har Boris fået nok skudchancer, og har du som pædagog og dommer formået at formidle reglerne godt nok?

Det var lidt om SMTTE-modellen. Har du rettelser, ideer eller gode henvisninger, er du hjertens velkommen til at lægge en kommentar :)

Download SMTTE-skema

Jeg synes ikke, jeg har kunnet finde nogle ordentlige skemaer på nettet, og derfor har jeg lavet mit eget, som du kan downloade her i pdf-format, så du selv kan printe det ud.

Inden, du henter mit SMTTE-skema, vil jeg gerne anbefale bogen Tegn er noget vi bestemmer af Frode Boye Andersen. Den er en must-have, hvis du vil dybere ind i hele “SMTTE-tænkningen” (og imponere eventuelle lærere eller kollegaer ;) Du kan få bogen meget billigt hos Saxo.com lige nu. Linket åbner i et nyt vindue, så du kan evt. lige åbne Saxo.com, og vende tilbage, når du har hentet mit skema herunder :)

Få SMTTE-skemaet gratis her.

Og som sagt, jeg kan virkelig anbefale bogen :)

Find flere artikler om pædagogik her.

Annoncer fra Google

  1. Tak for fint skema :0)

    Kommentar af Jensen — okt 2011

  2. Velbekomme :) Jeg ved selv, at det er dejligt med lidt ekstra hjælp, når man læser til pædagog :)

    Vh. Jan

    Kommentar af Jan, redaktør — maj 2012

  3. Tak for godt skema.
    Vi er pædagogstuderende der er igang med 1. års prøven og denne model “låner” vi lige.

    Kommentar af lotte — jun 2012

  4. Hey Lotte

    Fedt, at I kan bruge det. Jeg brugte det også selv til min førsteårsprøve i sin tid.

    Held og lykke til jer begge :)

    Kommentar af Jan, redaktør — jun 2012

Skriv en kommentar

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.